Durant aquesta setmana he conegut les aplicacions d’alguns
recursos tecnològics que no coneixia. Sabia que existien molts aparells que s’utilitzen
cada vegada més, però no he tingut la sort d’estar en un centre on disposaren d’aquesta
tecnologia i de poder utilitzar-la i descobrir la seua potencialitat.
L’any passat vaig assistir a unes conferències en la
Facultat d’Educació de València on es tractava el tema de les TICs a l’aula,
les aplicacions de recursos com la tauleta digital i les experiències d’alguns
mestres i professors amb aquests instruments. La raó per la que vaig anar
a aquestes xarrades va ser justament l’escepticisme que jo tenia front a
aquesta nova part de la docència. Em semblava que els xiquets d’avui ja viuen
la realitat a través de pantalles i que incloure aquest recurs a l’escola podia
tenir conseqüències negatives a nivell personal (no didàctic). És a dir, si els
xiquets utilitzen els recursos digitals com a suport de les activitats
quotidianes, com aprenen a escriure correctament (si l’ordinador et corregeix
les errades ortogràfiques automàticament)? O, com van a dur terme activitats
cooperatives on el contacte entre xiquets és molt important? És clar, que les
tauletes i les pissarres digitals presenten moltes possibilitats de treball
cooperatiu però, on queda aleshores la interacció directa entre persones, els
jocs a l’aula, i la diversificació d’espais en l’ensenyament-aprenentatge?
Aquestos dubtes encara formen part de la meua reflexió al
respecte de les noves tecnologies però vull pensar que tot és producte del
desconeixement generalitzat que tenim el professorat sobre aquestos recursos i
el seu ús. De fet, açò connecta directament en els problemes d’enfocament
didàctic d’aquestes ferramentes. És evident que el fet de disposar de materials
i recursos tecnològics a l’aula no és “per se” una acció innovadora ni un
progrés en les metodologies didàctiques. Si no s’utilitzen de manera correcta i
s’aplica la creativitat, ens trobem front a situacions com la que es pot veure
al següent video:
https://www.youtube.com/watch?v=IJY-NIhdw_4
Actualment, m'agradaria gaudir de l'ús de pissarres digitals perquè m'han agradat molt algunes de les aplicacions proposades i trobe que, per a la meua especialitat, poden ser de gran utilitat. Imagine, per exemple, com seria utilitzar una pissarra digital en l’aprenentatge de la teoria de la Deriva Continental (la formació dels continents) i com els xiquets podrien “arrastrar” amb els dits els continents i fer un puzle per entendre com es trobaven aquestos continents fa milions d’anys i com s’han anat separant en el temps.
Per últim he de dir que, per desgràcia, mai no
em semblaran uns "autèntics" recursos mentre no estiguen a disposició
de tots els centres d’ensenyament, ja que considere que l’educació ha de ser
pública en tots els sentits i, per a mi, no té cap interés el descobriment de
noves tècniques didàctiques de reconeguda aplicació, si no poden estar a disposició
de tots. És clar que açò no és un problema del professorat, si no de la
política, llavors no vull dir amb açò, que el professorat no s’haja de formar
molt més en la utilització d’aquestes tecnologies i que tracte d’innovar amb un
canvi de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge en les diferents
especialitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada