Entrada destacada

Informació a Internet

Durant  aquest tema, he fet moltes navegacions per webs que ens poden servir com a recursos didàctics, tant per a una especialitat concret...

dissabte, 12 de desembre del 2015

"TILC: Comunicació a Internet"

Bon dia!

Aquesta setmana he après un poc més del que són les xarxes socials, els tipus de xarxes que hi podem trobar, els avantatges i riscos que poden tindre en funció del ús que fem d'aquestes i les possibilitats educatives que tenen. La veritat és que me'n he adonat que les xarxes poden convertir-se en un escenari molt útil per a la comunicació entre alumnes i entre alumnes-professors-pares, etc.

D'altra banda, m'he reafirmat en la decisió de que el professorat ha d'acceptar la nova realitat pel que fa a l'ús de mòbils en l'escola. Des de que  sortiren aquestos dispositius, els hem donat l'esquena simplement per l'associació que hi fem dels riscos i problemes que poden tindre (sobretot en xiquets adolescents) i mai no ens hem parat a pensar que les coses positives que ens ofereixen són moltes. No sols pel que fa a la comunicació per tot arreu del món, sinò com a recurs didàctic! Hi ha gran quantitat d'aplicacions, programes, xarxes i jocs que poden utilitzar-se amb finalitats educatives (formals i no formals).

Us recomane obrir aquest link on trobareu una iniciativa de jocs en la xarxa que poden ser molt beneficiosos per a l'estimulació cognitiva dels xiquets.


http://criatures.ara.cat/blog/2015/02/11/llancen-un-joc-educatiu-online-que-potencia-el-desenvolupament-cognitiu-dels-nens/


Aquestes coses poden utilitzar-se a les aules com a estratègia de motivació i així poder normalitzar el ús d'Internet mòbil sense que es contemplen únicament les connotacions negatives d'aquest.


Pel que fa a les xarxes socials educatives, he estat investigant al respecte de la xarxa "Edmodo" (no la coneixia) i he vist que les valoracions dels usuaris cap a esta proposta és molt positiva. Aquesta xarxa, accepta la inscripció de professors i alumnes i ens deixa formar grups de treball. M'he inscrit i després he ficat el nivell educatiu, la meua especialitat i m'han proposat posar el títol del que seria una primera classe (lliçó). Podeu entrar aquí, per veure el que he fet:




Aquesta xarxa també ens dóna l'opció d'unir-nos a altres grups per a aprendre coses noves, però hem de tenir el codi corresponent. És a dir, es tracta d'una  plataforma social educativa gratuita que permet la comunicació entre alumnes i professors en un entorn tancat i privat, com si fos un "microblogging".

Una altra xarxa que em sembla molt interessant per a l'aprenentatge de continguts a l'especialitat de biologia i geologia és INSTAGRAM. És una realitat que els adolescents d'avui disfruten fent fotografies per tot arreu, però la veritat és que sempre utilitzen esta ferramenta per donar-se a conèixer en el seu entorn social i no per a altres finalitats que poden ser realment atractives, educatives i artístiques. M'estic referint a que, si jo tinguera que dissenyar una activitat amb aquesta xarxa, tinc moltes idees per a crear una activitat divertida i profitosa. Per exemple, a primer de ESO i a primer de Batxillerat, el currículum inclou un bloc de "classificació dels éssers vius", on trobem organismes que coneguem perfectament (i podem identificar-los) i d'altres que no hem vist mai i pot ser no els veurem al llarg de la nostra vida. Açò, converteix en avorrits aquestos continguts, perquè els llibres utilitzen paraules específiques desconegudes per l'alumnat i a més, presenten organismes que no tenen interès en la vida quotidiana dels xiquets. En aquest context, trobe que seria interessant fer servir la xarxa INSTAGRAM per a que els alumnes, organitzats en petits grups, feren fotografies als diferents grups de éssers vius pluricel.lulars i les penjaren en Internet. Per exemple, es podria fer un reportatge de les plantes que tenen al jardí, o als espais urbans, o a l'horta...; també es podrien fotografiar els animals invertebrats i vertebrats del pati de l'institut....etc. I, amb açò, construir àlbums en funció dels grups taxonòmics que representen.


Aquí, per exemple, teniu un link d'un usuari que es dedica a pujar informació sobre plantes i col·leccions al seu Instagram:


Aquestos blogs ens poden ajudar també a identificar les plantes que hem fotografiat i després hi podriem afegir una redacció sobre les característiques trobades i els elements diferenciadors entre aquestes formes de vida i altres (com els fongs).



Per a concloure, voldria fer una reflexió sobre el ús de les xarxes i les tecnologies mòbils, entenent que tenen una presència absolutament dominant en la nostra societat i estan canviant la nostra manera de viure.. Com podem comprovar al BLOG de Text- La Galera (https://textlagalera.wordpress.com/2013/10/21/10-apunts-sobre-la-jornada-de-tecnologia-mobil-i-aprenentatge-de-kids-cluster/),es preveu que al 2020 cada persona tindrà cinc dispositius connectats a la xarxa i, el 80% dels joves al nostre país té un telèfon mòbil intel.ligent o una tauleta. En aquest context i, donat que tots ens trobem dintre d'aquesta realitat, trobe necessari que el professorat accepte les tecnologies com a un repte de responsabilitat social i utilitze tots els avantatges que tenen en l'ensenyament (formal i informal) per a poder arribar als objectius educatius que ens proposa l'administració.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada